الکتروموتور کولری

نصب و سرویس کولر آبی

نصب و سرویس کولر آبی
1- آیا از اختلاف بین خنک کاری کولر آبی و کولر گازی اطلاعی دارید؟
2- آیا شما هرسال کولر خود را سرویس می کنید؟
3- آیا هنگام سرویس کلیه مسائل ایمنی را رعایت می کنید؟
4- آیا به کلیه اصول سرویس کاری کولر خود آشنایی دارید؟
5- آیا در شهری ساکن هستید که به ناچار اکثز کارهای نصب کولر را باید خودتان انجام دهید؟
6- آیا بعضی اوقات باد دهی و خنک کاری کولر شما کم می شود؟
7- آیا در بعضی اتاق ها اصلا احساس خنکی نمی کنید؟
8- آیا در فصل تابستان هزینه برق شما زیادتر از حد افزایش می یابد؟
9- آیا می خواهید کولر و موتورهای آن سال های سال برای شما کار کند؟
این نکات موجود پاسخ سوال های شما را در پی دارداخطار: در کلیه کارهای سرویس حتما به جهت تامین ایمنی خودتان کولر را خاموش کرده و در صورت وجود فیوزهای تفکیکی خانگی آن را نیز قطع نمایید.اخطار: هنگام نصب کلیدهای اصلی کولر به برق اصلی منزل حتما فیوز اصلی را قطع کنید.رعایت نکات ایمنی را به دیگران نیز یاد بدهید و حتما از افراد متخصص بهره گیری کنید.
رعایت نکات عنوان شده در دفترچه باعث کاهش هزینه ها و کاهش صرف وقت خواهد شد. روش خنک کاری کولرهای آبی:
سیستم کولرهای آبی بر اساس علمی جذب حرارت آب جهت تبخیر کار می کند. وقتی پوست شما خیس است آب جهت تبخیر شدن، گرمای پوست را جذب می کند و شما احساس خنکی می کنید. وقتی در تابستان گرم، بیرون استخر شنا می ایستید حتی اگر باد گرم به شما بوزد به سبب همین اصل علمی شما احسا سرما خواهید نمود.
بنابراین در کولرهای آبی وقتی هوا از داخل منافذ بین پوشال ها عبور می کند به علت نیاز آب به گرما برای عمل تبخیر، این هوا خنک و مرطوب می گردد و پس از قرار گرفتن در مجاورت شما، احساس خنکی را در شما ایجاد می نماید.

تفاوت خنک کاری کولر گازی و کولر آبی:

در سیستم های کولر گازی مرسوم، معمولا دریچه های مکش و دمش در مجاورت یکدیگر و در داخل ساختمان صورت می گیرد و هوا دارای تازگی نمی باشد و اگر هوای منزل دارای دود یا بو باشد، این هوا قابل جایگزینی نیست.
در کولر آبی هوای موردنیاز از هوای بیرون ساختمان تامین می گردد و هوای داخل ساختمان در صورت باز بودن در یا پنجره به طور کامل دائما تعویض شده و بدین لحاظ شما با هوای تازه در تماس هستید. بنابراین دود یا بوهای دیگر از قبیل بوی غذا، دود سیگار و … ظرف مدت کوتاهی جای خود را با هوای بیرون عوض می کند.

کاربری کولر آبی:

کولر آبی ممکن است به منظور تهویه هوا، بدون آب نیز مورد استفاده قرار گیرد. اینکه موتور اصلی در اثر بی آب کردن کولر می سوزد، نمی تواند تصور صحیحی باشد. بنابراین در مناطقی که رطوبت هوا بالاست یا شب ها که هوای محیط بیرون خنک است شما می توانید از کولرتان بدون روشن کردن پمپ، استفاده کنید. هنگام روشن کردن اولیه کولر پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از ورود هوای گرم و و گرد و خاک چند دقیقه پمپ را به تنهایی روشن کنید تا پوشال ها خیس شده و سپس موتور اصلی را روشن کنید.

پنجره ها را باز کنید:
در صورتیکه تمایل دارید هوای ساختمان دارای دمای یکسان باشد یا نیاز دارید برخی مکان ها و اتاق ها خنک تر از سایر فضاها باشد روش زیر را اعمال کنید.

روش اول:
روی پلاک کولر خود را مطالعه کنید. ظرفیت هوادهی آن به cfm (فوت مکعب در دقیقه) درج شده است. شما باید به ازاء هر 1000cfm ظرفیت کولرتان مقدار 0.2 متر مربع (2000 سانتی متر مربع) مجاری خروج هوا را از قبیل در یا پنجره باز کنید. این کار راندمان خنک شدن ساختمان را بالا می برد. به عنوان مثال اگر از کولر 3500cfm استفاده می کنید مقدار باز بودن مجاری خروج هوا معادل 0.7 مترمربع می باشد. درصورتیکه ساختمان 7 پنجره و هر پنجره 1m ارتفاع داشته باشد شما باید هر پنجره را 0.1m (معادل 10cm) باز بگذارید.

روش دوم:
1- یک قطعه دستمال کاغذی بردارید و آن را به 3 برش طولی مساوی تقسیم کنید.
2- کولر را در دور تند روشن کنید.
3- پنجره هر اتاقی که می خواهید خنک شود را حداقل به اندازه 10cm باز کنید.
4- یک قطعه از دستمال کاغذی را برداشته در مقابل پرده ای که پنجره آن در دورترین نقطه از دریچه کولر می باشد رها کنید.

سه حالت زیر ممکن است اتفاق بیفتد:
اگر دستمال افتاد: سپس همه پنجره ها را به اندازه 2cm ببندید و مرحله 4 را تکرار کنید.
اگر به پرده بچسبد: همه پنجره ها را 2cm باز کرده و گام چهارم را مجددا تکرار کنید.
اگر به صورت آزادانه روی پرده بماند: سپس کاملا صحیح است. شما تنظیم را انجام داده اید. از کولرتان لذت ببرید.

توجه:
– اگر شما کولر را در دور کند روشن کنید باید مجددا متعادل کردن را با تکرار مرحله 4 انجام دهید.
– هر بار که شما متعادل کردن را انجام می دهید می توانید خنک کردن فضاهای بیشتری را با باز کردن بیشتر پنجره های مربوط یا بستن سایر پنجره ها انجام دهید. گام 4 را مجددا انجام دهید تا از متعادل بودن هوای منزل مطمئن شوید.

جریان کشیدن موتور و کشش تسمه:

مقدار جریان کشیدن موتور با مقدار دمای بدنه موتور و متعاقب آن با عمر موتور متناظر است. هنگام نصب موتور به جهت تفاوت سیستم های کانال کششی مختلف ساختمان ها و پر پیچ و خم بودن مسیر یا طولانی بودن مسیر و … باید آمپر موتور را تنظیم کرد تا به مقدار قید شده روی پلاک موتور (آمپر نقطه کار موتور) برسیم. در این صورت سال های از سوختن موتور جلوگیری به عمل می آید.
به این منظور در بازار پولی های قطر 70mm, 75mm, 80mm به قیمت ارزان موجود است. توجه داشته باشید با افزایش قطر پولی موتور، مقدار جریان موتور افزایش می یابد و با کاهش قطر پولی مقدار جریان موتور کاهش می یابد. برخی افراد جهت افزایش هوادهی کولر بدون کنترل مقدار جریان، اقدام به بزرگتر کردن پولی موتور می کنند که این امر موجب تحت فشار بودن موتور و نهایتا کاهش عمر و سوختن آن می گردد.

لذا هنگام نصب یا سرویس، تکنسین ها حتما باید آمپر موتور را کنترل کرده و در صورت نیاز قطر پولی را تنظیم کنند. پس از تعویض پولی باید کشش تسمه تنظیم شود. با پیچ های رگلاژ پایه موتور، کشش تسمه را طوری تعدیل کنید که با یک فشار 1.5kg مقدار جابجایی تسمه 2cm باشد. (به شکل زیررجوع کنید)
تذکر: تست آمپر جهت تنظیم شدت جریان موتور را در حالت دریچه ای بسته یونیت کولر و پوشال های خیس انجام دهید. (دریچه های خروجی هوای اتاقها کاملا باز باشد)
مهم: متعادل سازی شدت جریان موتور، علاوه بر افزایش عمر موتور، هزینه های مربوط به مصرف انرژی الکتریکی نیز بهبود می یابد. همچنین طراحی های مختلف الکتریکی مربوط به تولیدکنندگان مختلف، تنوع موتورهای مختلفی را در بازار رقابت ایجاد کرده که، برق مصرفی موتور از جمله پارامترهای رقابتی آن در مصرف انرژی به شمار می رود. نصب پولی موتور:
نصب پولی را طوری انجام دهید که در راستای بلور قرار گیرد. این عمر هم به عمر تسمه اضافه خواهد نمود، هم به عمر موتور و هم به سیستم یاتاقان و هم به سیستم یاتاقان بندی بلور فشار نامنظم کمتری وارد می شود. (به شکل زیر رجوع کنید)
روغنکاری و یاتاقان ها:

از عوامل تعیین کننده عمر موتور سقفی یاتاقان ها می باشد، مقدار نرم کار کردن یاتاقان ها باید طوری باشد که بدون تسمه با گردش دست، بلور چند دور براحتی بچرخد. در صورتیکه در اثر ریزش آب یا خشک شدن یاتاقان ها بلور سفت شده باشد آن ها را روغنکاری و سرویس نمایید و در صورت نیاز تعویض کنید. روغن مورد مصرف جهت روغنکاری 20 یا 30 می باشد. (از روغنهای کارکرده که خاصیت خود را از دست داده اند استفاده نشود)
عدم وجود سیستم روغنکاری برای موتور به این معنی است که موتور دارای سیستم خود روغنکار کارخانه ای بوده و تا زمان عمر کولر شما نیاز به روغنکاری ندارد. با این حال از نرمی یاتاقان های موتور نیز در حالت بدون تسمه مطمئن شوید. روغنکاری زیاد:
روغنکاری زیاد موتور موجب ورود روغن به سیم پیچ و سوختن موتور می گردد روغنکاری زیاد بلور، ممکن است موجب جاری شدن روغن و تماس با تسمه و کاهش عمر و کارایی و سطح اصطکاکی پولی و تسمه گردد. لذا در نظافت اطراف محل روغنکاری کوتاهی نکنید.
در صورتیکه یاتاقان ها دچار فرسودگی یا خشکی گردند موجب افزایش آمپر و افزایش برق مصرفی، داغ شدن موتور و کاهش عمر یا سوختن آن خواهد شد.پوشال ها:
پوشال های پریشان و یا دارای حفره موجب سوختن موتور می گردد پوشال دارای توری جهت جلوگیری از پریشان بودن الیاف بوده و معمولا دارای چند ردیف دوخت با نخ نیز می باشد. دریچه کولر دارای تعدادی تیغه نگهدارنده پوشال می باشد.الف) حفره: هر جا که حفره در پوشال وجود داشته باشد بطوریکه قطرات آب دچار سرگردانی و سقوط بی واسطه گردند مکش هوا توسط بلور، باعث جهت گیری قطرات به سمت یاتاقان و تسمه می گردد و یاتاقان ها را دچار زنگ زدگی و فرسودگی می کنند و روغن یاتاقان شسته و بداخل آب کولر ریخته و پوشال ها را نیز آلوده نموده و ایجاد بوی نامطبوع یا گرفتگی پوشال خواهد نمود.
همچنین در صورتیکه قطرات آب روی تسمه بریزد از آنجا به سقف کولر پرتاب شده و سپس روی موتور ریخته و باعث سوختگی موتور خواهد شد.ب) همچنین پوشال ها ممکن است به مرور زمان دچار افتادگی شده و از قسمت چسبیده به زیر ناودانی فاصله بگیرد. در این حالت نیز کل اتفاقات فوق الذکر ممکن است رخ بدهد. لذا تیغه های نگهدارنده پوشال را از دریچه جدا کرده و پوشال را به زیر ناودانی کاملا بچسبانید و از بدون حفره منفذ بودن پوشال مطمئن شوید. هنگام نصب یا سرویس حتما مرتب سازی پوشال ها را انجام داده و حتما دریچه سمت موتور را از دریچه عقبی کولر بازدید نمایید تا از کیفیت کار مطمئن شوید.
توجه: بهتر است جهت جلوگیری از خرد شدن پوشال ها یا تغییر مکان آن ابتدا پوشال کاملا خیس شده و سپس مرتب سازی صورت گیرد.

سیستم ناودانی:

عدم تراز بودن سیستم ناودانی موجب عدم توزیع یکنواخت آب در دریچه ها و پایین آمدن قدرت خنک کاری می گردد. لذا تنظیم شیب با پیچ های مربوطه باید صورت گیرد و در صورتیکه هنگام سرویس سالانه برخی سوراخ های آن دچار گرفتگی شده باشد باید آن را تمیز کرد تا تمام نقاط پوشال را بتواند خیس نماید. در صورتیکه فشار آب پمپ از سیستم توزیع در داخل ناودانی زیاد باشد به طوریکه آب از داخل ناودانی به بیرون پاشیده شود باید از دو روش زیر استفاده کنید:

روش اول:
با فشردن شلنگ های انتقال آب مقدار آبدهی پمپ را کاهش دهید زیرا پاشش آب موجب خرابی یاتاقان ها یا سوختن موتور خواهد شد.

روش دوم:
با استفاده از نمودار زیر که تابعی از ارتفاع کولر می باشد می توانید با انتخاب پروانه های پمپ مختلف به آبدهی های مختلف دسترسی پیدا کنید.
مثلا اگر ارتفاع کولر شما 80cm باشد با پروانه 2 پره به آبدهی 6.75 لیتر در دقیقه دست پیدا می کنید.
یادآوری: معمولا هنگام خرید کولر، پروانه پلاستیکی پمپ نصب شده تحویل می گردد:

دیدگاهتان را بنویسید